Tęcza - Tolerancja
Dnia 31 maja 2010 wszystkie klasy spotkały się na apelu podsumowującym projekt „Tęcza tolerancji’’.Był pochmurny poranek, a w naszej szkole ukazała się tęcza, a nawet dużo pięknych różnokolorowych łuków. „Malarze’’ ze wszystkich klas rozlali swoje farby. A dlaczego tęcza? To znak zgody, przebaczenia i tolerancji.
Apel rozpoczął się od pięknej piosenki „Chodź pomaluj mój świat’’, którą zaśpiewała Dominika Badurska. Później przedstawiciele poszczególnych klas zaprezentowali swoje tęcze.
Pierwsze siedmiobarwne łuki były klas II i III, na nich kontury kontynentów i flagi poszczególnych państw:
”Wejdź na tęczę, wejdź na tęczę
To spotkamy się z całym światem.’’
Uczniowie klas I umieścili na swoich tęczach buzie dzieci- symbol rasy ludzkiej: „I dzieci też są różne, są czarne i są białe. Są żółte albo śniade.’’
Różnokolorowe łuki zrobione przez klasy IV pokazały iloma językami posługują się ludzie na całym świecie i jakie religie wyznają. „Malarze’’ z klasy V b na swojej tęczy namalowali bogactwo zwyczajów, tradycji i kultur z różnych stron świata. Tęcza klasy V d przybliżyła nam rodzaje różnych niepełnosprawności. Ponadto podkreśliła fakt, że niepełnosprawność nie wyklucza tych osób z „ludzkiej rodziny’’. Na siedmiobarwnym łuku klasa V e zaprezentowała uniwersalne wartości, takie jak: pokój, szacunek, miłość, godność, odpowiedzialność…
Ale nie wszystkie tęcze były siedmiobarwne. Uczniowie klas VI wykonali i zaprezentowali tęcze w odcieniach szarości i czarnego, przedstawiając na nich skutki i konsekwencje braku tolerancji.
Apel zakończyła prezentacja tęcz klas V a i V c, których przedstawiciele wyjaśnili znaczenie tolerancji i podkreślili jej wartość:
" Gdy się nauczymy inność tolerować
Będzie nam łatwiej razem funkcjonować.
Wszyscy żyjmy za pan brat,
A szczęśliwy i kolorowy będzie świat’’
Po tych słowach, usłyszeliśmy piosenkę Stanisława Sojki „Tolerancja’’. Po apelu każda klasa umieściła swoją tęczę na ogólnej wystawie pt”Tęcza tolerancji.’’
B. Trojanowska, zdj. E. Lewandowska