Projekt "Klub Poszukiwaczy Ciekawych Książek"
Zgodnie z Raportem o Stanie Czytelnictwa na rok 2015 opublikowanym przez Bibliotekę Narodową 63 % Polaków nie przeczytało w ciągu roku ani jednej książki.
Spadek zainteresowania książką - nie tylko wśród dzieci i młodzieży - jest oczywisty. Tymczasem czytanie jest jedną z kluczowych kompetencji, która warunkuje umiejętność czytania ze zrozumieniem, pisania i formułowania myśli, rozwija umiejętności językowe, ale również twórcze i krytyczne myślenie oraz zdolności poznawcze człowieka.
Dlatego też w roku szkolnym 2016/2017 realizowany jest w szkole projekt edukacyjny "Klub Poszukiwaczy Ciekawej Książki", którego główne cele to:
- rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci,
- popularyzowanie czytelnictwa wśród uczniów,
- motywowanie uczniów do sięgania po książki,
- wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu,
Projekt będzie realizowany od października 2016 roku do czerwca 2017 roku i jest skierowany do uczniów klas
I - VI. Obejmuje on szereg działań, mających na celu popularyzację czytelnictwa i przełamanie stereotypu, że czytanie jest nudne. Wpisuje się on więc w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 ogłoszone przez MEN, bowiem w tym roku szkolnym ponownie jednym z priorytetów MEN jest upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży.
W ramach realizacji projektu:
- przeprowadzimy pierwszą w naszej szkole akcję bookcrossingu "Uwolnij książkę", będzie to wielka zbiórka książek, które posłużą do stworzenia "Przestrzeni Wolnej Książki", czyli takich miejsc na szkolnych korytarzach, w których książka będzie dostępna dla każdego ucznia.
- stworzymy wystawę ulubionych książek z dzieciństwa naszych nauczycieli zatytułowaną "Gorąco polecam!" oraz wystawę książek polecanych przez rodziców uczniów "Ulubiona książka mojej mamy, ulubiona książka mojego taty"
- zorganizujemy akcję "Książka pod choinkę"
- przeprowadzimy promocję czytelnictwa z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, który przypada 23 kwietnia pod hasłem: "Czytanie nie boli"
- zorganizujemy konkursy plastyczne, informatyczne itp.
O kolejnych etapach realizacji projektu będziemy informowali na stronie internetowej strony i za pomocą newslettera. Zespół nauczycieli koordynujący projekt to: pani Agnieszka Rabiej, pani Beata Trojanowska, pani Jolanta Szczepańska i pan Radosław Modzelewski.
Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby. Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią, wymaga przede wszystkim zaangażowania rodziców i powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Warto pamiętać, że czytanie jest praktyką społeczną, którą nabywamy przebywając w oczytanym środowisku, nawyk czytelniczy najczęściej kształtuje się w domu, gdzie czytelnictwo stoi na wysokim poziomie. Czytelnicy wychowują się zatem wśród innych czytelników.
Jednak ważnymi czynnikami równoważącymi mniejsze wsparcie ze strony rodziny są też:
- możliwość korzystania z biblioteki,
- pozytywny wpływ nauczyciela
- intensywny trening czytelniczy w postaci sumiennego czytania lektur szkolnych oraz nieobowiązkowych książek dla własnej przyjemności.
Naszym zadaniem powinno być więc zachęcanie dzieci do czytania i pokazywanie, że książka może być alternatywą na spędzanie wolnego czasu.
Trudno liczyć na natychmiastowe i spektakularne efekty wychowawcze jednorazowego projektu, ale "Konsekwentnie dążąc do celu, nie możemy nie zauważyć konsekwencji swojego działania".
A. Rabiej