Wielkie malowanie ortografii
Malowanie Ortografii to ciekawa, efektywna i efektowna metoda nauczania trudnych zasad ortografii. Propagowana przez Studio Wdrożeń Dydaktycznych w Gdańsku ma wielu zwolenników wśród nauczycieli – przyjaciół Ortofrajdy.
Na początku grudnia 2005 r. w Szkole Podstawowej nr 5 odbyło się spotkanie informacyjne z lekcją pokazową dotyczącą sposobów wprowadzania tej metody.
Na początku grudnia 2005 r. w Szkole Podstawowej nr 5 odbyło się spotkanie informacyjne z lekcją pokazową dotyczącą sposobów wprowadzania tej metody.
Rezultatem spotkania było zastosowanie przez wielu nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 5 Kolorowej Ortografii na lekcjach języka polskiego kl. I - III i IV – VI i w dalszej kolejności zorganizowanie konkursu ortograficznego.
Konkurs Kolorowej Ortografii odbył się w ostatnich miesiącach r. szk. 2005/2006. Jego celem było wyłonienie Mistrzów Ortografii na poziomie kl. IV, V i VI, ale przede wszystkim rozpropagowanie tej nowoczesnej, bezstresowej metody nauki ortografii, także zainteresowanie dzieci i młodzież trudną ortografią.
Konkurs odbył się w dwóch etapach: klasowym i międzyklasowym.
W I etapie wzięli udział wszyscy uczniowie kl. IV – VI. Ich zadaniem było pokolorowanie tekstów dyktand zgodnie z zasadami Ortofrajdy. Następnie komisja konkursowa w składzie: B. Surwiło, A. Rabiej, H. Kozioł i M. Danilczyk, V. Rzeszot zakwalifikowała do kolejnego etapu 55 uczniów – przedstawicieli poszczególnych klas, którzy popełnili najmniejszą liczbę chochlików. Finaliści zostali zaproszeni do udziału w kolorowaniu dyktanda z lukami i do zabawy w turnieju ortograficznym.
Duże zainteresowanie i wiele emocji wzbudziły wśród dzieci konkurencje z kartonami czy z papierowymi rurkami.
Konkurs pokazał, że nauka ortografii nie musi być nudna i stresująca. Uczniowie szybko opanowali metodę. Malowanie dyktand nie sprawiało im żadnych problemów; wymagało
jedynie posiadania kolorowych kredek i właściwego stosowania zasady:
Konkurs Kolorowej Ortografii odbył się w ostatnich miesiącach r. szk. 2005/2006. Jego celem było wyłonienie Mistrzów Ortografii na poziomie kl. IV, V i VI, ale przede wszystkim rozpropagowanie tej nowoczesnej, bezstresowej metody nauki ortografii, także zainteresowanie dzieci i młodzież trudną ortografią.
Konkurs odbył się w dwóch etapach: klasowym i międzyklasowym.
W I etapie wzięli udział wszyscy uczniowie kl. IV – VI. Ich zadaniem było pokolorowanie tekstów dyktand zgodnie z zasadami Ortofrajdy. Następnie komisja konkursowa w składzie: B. Surwiło, A. Rabiej, H. Kozioł i M. Danilczyk, V. Rzeszot zakwalifikowała do kolejnego etapu 55 uczniów – przedstawicieli poszczególnych klas, którzy popełnili najmniejszą liczbę chochlików. Finaliści zostali zaproszeni do udziału w kolorowaniu dyktanda z lukami i do zabawy w turnieju ortograficznym.
Duże zainteresowanie i wiele emocji wzbudziły wśród dzieci konkurencje z kartonami czy z papierowymi rurkami.
Konkurs pokazał, że nauka ortografii nie musi być nudna i stresująca. Uczniowie szybko opanowali metodę. Malowanie dyktand nie sprawiało im żadnych problemów; wymagało
jedynie posiadania kolorowych kredek i właściwego stosowania zasady:
- „Ó - różowe od dziś będzie,
- Granatowe - RZ - wszędzie,
- ? - zielone niezawodnie,
- H – brązowe, bardzo modnie,
- Wyjątki – czerwone,
- CH i U – czarnym posmolone.”
Najlepszymi z najlepszych – Mistrzami Ortografii w roku szk. 2005/2006 okazali się:
na poziomie:
kl. IV – Natalia Mróz (4c)
kl. V – Anna Kornatowska (5c)
kl. VI – Anna Bułka (6d)
kl. IV – Natalia Mróz (4c)
kl. V – Anna Kornatowska (5c)
kl. VI – Anna Bułka (6d)
Mistrzowie otrzymali medale, a wszyscy finaliści i uczestnicy turnieju słodkie upominki.
Organizatorzy ortograficznej zabawy zapraszają wszystkie dzieci do udziału w konkursie w nowym roku szkolnym.
Metodyczny Punkt Konsultacyjny i Biblioteka w Szkole Podstawowej nr 5 zapraszają także wszystkich nauczycieli – nie tylko języka polskiego do wzięcia udziału w Konkursie na scenariusz lekcji z zastosowaniem Kolorowej Ortografii. Finał Konkursu odbędzie się w pa1dzierniku 2006 r.
Metodyczny Punkt Konsultacyjny i Biblioteka w Szkole Podstawowej nr 5 zapraszają także wszystkich nauczycieli – nie tylko języka polskiego do wzięcia udziału w Konkursie na scenariusz lekcji z zastosowaniem Kolorowej Ortografii. Finał Konkursu odbędzie się w pa1dzierniku 2006 r.
V. Rzeszot