2006/2007 - Koło matematyczne dla klas IV - p. E. Wójcik
W roku szkolnym 2006/2007 koło matematyczne prowadzone przeze mnie skierowane jest do uczniów klas czwartych interesujących się matematyką oraz pragnących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie
o pozaprogramowe zagadnienia i idee rozwiązań nietypowych problemów matematyki elementarnej.
Zajęcia odbywają się w środy w godz. 14.35 - 15.20 (w sali 25) i uczęszcza na nie 13 uczniów:
- Bartołowicz Angelika - kl. IV d
- Bednarek Joanna - kl. IV d
- Kałka Aleksandra - kl. IV d
- Krawczyk MAteusz - kl. IV b
- Sawicki Mateusz - kl. IV c
- Sobczyńska Dorota - kl. IV c
- Sobieszek Karolina - kl. IV b
- Szyc Izabela - kl. IV d
- Wierczyńska Barbara - kl. IV b
- Drumlak Aneta - kl. IV e
- Ziemiński Kamil - kl. IV e
- Pachucy Karolina - kl. IV d
- Kopańska Karolina - kl. IV a
CELE KOŁA TO:
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych,
- rozwijanie uzdolnień,
- aktywizowanie ucznia, zachęcanie do przejawiania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,
- rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań,
- kształtowanie twórczego myślenia, odbierania, przetwarzania, wykorzystania informacji matematycznej,
- uczenie uważnego analizowania treści zadania i niekonwencjonalnego sposobu dochodzenia do poprawnego wyniku,
- stosowanie symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu zadań i problemów w sytuacjach codziennych,
- wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,
- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych,
- kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy, dyscypliny myślenia, staranności, krytycyzmu, uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem, tolerancji wobec innych.
ZADANIA KOŁA TO:
Rozwijanie myślenia:
- Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
- Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Przygotowanie do korzystania z testów dotyczących różnych dziedzin wiedzy oraz tekstów użytkowych.
- Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji.
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.
- Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
- Kształcenie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań i problemów.
Rozwijanie osobowości:
- Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
- Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
Na zajęciach koła staram się uświadomić dzieciom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomocna w rozwiązywaniu pewnych problemów,
z którymi spotykamy się w życiu codziennym. W trakcie tych spotkań uczniowie przygotowują się do różnych konkursów matematycznych oraz poszerzają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie matematyki elementarnej. Rozwiązywane zadania wymagają nieszablonowego sposobu myślenia, co przydaje się w osiąganiu sukcesów w rozwiązywaniu trudnych problemów na konkursach matematycznych. Zadania te służą rozwijaniu cierpliwości, spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia. Wymagają wytężenia uwagi, pewnego wysiłku umysłowego, pomysłowości
i sprytu. Dla urozmaicenia zajęć rozwiązujemy także łamigłówki, co jest dobrym treningiem dla umysłu i przy okazji dobrą zabawą.
E. Wójcik