2007/2008 - Koło matematyczne dla klas V - p. E. Wójcik
W roku szkolnym 2007/2008 koło matematyczne prowadzone przeze mnie skierowane jest do uczniów klas piątych interesujących się matematyką oraz pragnących podszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Zajęcia odbywają się w czwartki od 8.00 do 8.45 i uczęszcza na nie dwunastu uczniów:
- Sobieszek Karolina - kl. V b
- Krawczyk Mateusz - kl. V b
- Deręgowski Piotr - kl. V c
- Bartołowicz Angelika - kl. Vd
- Bednarek Joanna - kl. V d
- Jasińska Magdalena - kl. V d
- Kałka Aleksandra - kl. V d
- Kaszyńska Paulina - kl. V d
- Pachucy Karolina - kl. V d
- Spalik Mateusz - kl. V d
- Szyc Izabela - kl. V d
- Stefanowska Aneta - kl. V b
CELE KOŁA:
- rozbudzanie i kształcenie zainteresowań matematycznych,
- rozwijanie uzdolnień,
- aktywizowanie ucznia, zachęcanie do przejawiania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,
- rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań,
- kształtowanie twórczego myślenia, przetwarzania, wykorzystania informacji matematycznej,
- uczenie uważnego analizowania treści zadania i sposobu dochodzenia do poprawnego wyniku,
- stosowanie symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu zadań i problemów w sytuacjach codziennych,
- wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,
- przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych,
- kształtowanie zasady dobrej organizacji pracy, dyscypliny myślenia, staranności, krytycyzmu, uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem, tolerancji wobec innych.
ZADANIA KOŁA:
I. Rozwijanie myślenia:
- rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,
- rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności interpretowania informacji,
- rozijanie zdolności i zainteresowań matematycznych,
- uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
II. Rozwijanie osobowości:
- kształtowanie pozytywnego nastwienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
- wyrabianie systematyczności w pracy jako drogi do sukcesu,
- rozwijanie umiejętności organizowania warsztatu pracy.
Na zajęciach koła staram się uświadomić dzieciom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomocna w rozwiązywaniu pewnych problemów, z którymi spotykamy się w życiu codziennym. W trakcie tych spotkań uczniowie poszerzają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie matematyki elementarnej. Rozwiązywane zadania wymagają nieszablonowego sposobu myślenia, co przydaje się w osiąganiu sukcesów w rozwiązywaniu trudnych problemów na konkursach matematycznych. Zadania te służą rozwijaniu cierpliwości, spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia. Wymagają wytężenia uwagi, pewnego wysiłku umysłowego, pomysłowości i sprytu. Dla urozmaicenia zajęć rozwiązujemy także łamigłówki, co jest dobrym treningiem dla umysłu i przy okazji dobrą zabawą.
E. Wójcik