- Ewa Grabarczyk - pedagog szkolny - pomoc psychologiczno -pedagogiczna (konsultacje w zakresie opinii i orzeczeń uczniów, koordynacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole, funkcjonowanie klas integracyjnych)
tel.784 555 347 (w godzinach pracy)
Poniedziałek |
11:30 - 14:30 |
Wtorek |
10:30 - 14:00 |
Środa |
10:30 - 14:30 |
Czwartek |
12:15 - 14:15 |
Piątek |
12:00 - 14:30 |
- Katarzyna Nowicka - pedagog- mediator (mediacje rówieśnicze, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, konsultacje z rodzicami w sytuacji problemów wychowawczych, konsultacje z uczniami)
tel. 728 419 172 (w godzinach pracy)
Poniedziałek |
7:00-8:00; 10:35-12:45; 13:30-13:50; 15:25-16:00 |
Wtorek |
7:00-8:00; 9:40-10:40; 12:25-16:00 |
Środa |
7:00-8:00; 8:45-10:45; 11:30-12:45; 13:30-13:50; 14:35-16:00 |
Czwartek |
7:00-10:40; 12:25-12:45; 13:30-13:50; 14:35-16:00 |
Piątek |
7:00-8:00; 8:00-12:00 |
ZADANIA PEDAGOGÓW SZKOLNYCH
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
- Prowadzenie obserwacji, rozmów, wywiadów w tym wywiadów środowiskowych (dom rodzinny, OPS, policja, kuratorzy sądowi, wychowawcy i inni pracownicy szkoły) szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi.
- Rozmowy z Rodzicami dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego w naszej szkole.
- Pozyskiwanie informacji od wychowawców klas 0,- III, IV – VI-VII i nauczycieli dotyczących postępów edukacyjnych i zachowania uczniów przeprowadzenie wywiadu w kierunku rozpoznania ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się.
- Prowadzenie obserwacji w kierunku zdiagnozowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu właściwości intelektualnych uczniów, wskazywanie na charakterystyczne cechy poszczególnych grup wiekowych.
- Pomoc członkom zespołu w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz analizie dokumentacji ucznia.
- Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z Poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych.
- Postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczno-wychowawcze do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy).
- Czuwanie nad prawidłową realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów oraz kontrola frekwencji szkolnej uczniów drugorocznych.
2. Wspieranie mocnych stron uczniów, realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych i zapobieganie zaburzeniom zachowania
- Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.
- Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.
- Postulowanie zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych.
- Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi
- Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.
- Zapraszanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dziecka działań.
- Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, w zakresie metod i form pomocy udzielanej uczniom.
- Planowanie i występowanie z propozycją organizowania takich sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, które umożliwiłyby uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu.
- Monitorowanie frekwencji na dodatkowych zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych oraz dydaktyczno - wyrównawczych uczniów mających trudności w opanowaniu obowiązującego materiału.
- Praca w zespołach w celu pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pomoc w tworzeniu Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych (23 zespoły wychowawcze).
3. Podejmowanie działań o charakterze mediacyjnym - mediacje rówieśnicze; pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).
4. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
- Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem oraz przemocą domową , opracowywanie wniosków do sądu rodzinnego.
- Omawianie działań w zespołach wychowawczych na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie
5. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, szczególnie w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Pomoc oferowana rodzicom:
- Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi.
- Przełamywanie uczuć beznadziejności, osamotnienia, bezradności, niepewności i napięć psychicznych w związku z przeżywanymi trudnościami.
- Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
- Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć - w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku.
- Udzielanie informacji w zakresie ochrony prawnej dzieci w sytuacjach zaniedbań, przemocy ze strony rodziców.
- Udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie. Pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnieniu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług.
6. Udzielanie uczniom porad i konsultacji.
- Rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie.
- Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
- Porady dotyczące rozwiązywania trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych; porady i pomoc w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, presją negatywnych wzorców.
- Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów .
- Porady na temat sposobów efektywnego uczenia się.
7. Współpraca z organizacjami:
- Ośrodek Pomocy Społecznej – udział w zespołach interdyscyplinarnych i współpraca z asystentami rodzin.
- Nowodworski Ośrodek Kultury.
- Kuratorzy sądowi (zawodowi i społeczni).
- Sąd Rejonowy –III Wydział Rodzinny i Nieletnich.
- Komenda Powiatowa Policji- Wydział d/s. Nieletnich i Profilaktyki.
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna - udział w spotkaniach grup wsparcia.
- Urząd Miasta –Wydział Edukacji, Wydział d/s. Społecznych.
- Kuratorium Oświaty w Warszawie.
- Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych w Warszawie.
- Towarzystwo Przyjaciół Dzieci.
- Straż Miejska.
- Zespół Placówek Edukacyjnych w Nowym Dworze Mazowieckim.
- Poradnie specjalistyczne.
- Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii